Ο Αργύρης Γιαμάλογλου υπήρξε σπουδαστής της σχολής "Tabula Rasa", από το πρώτο έτος της ίδρυσής της. Μετά το τέλος των σπουδών του δούλεψε ως σεναριογράφος σε δύο σειρές της τηλεόρασης αλλά η γραφή του κατάφερε να αφήσει αποτύπωμα και στα φώτα του θεάτρου και μάλιστα με τεράστια επιτυχία. Πρόσφατα μας ταξίδεψε με τα videos του στο κανάλι του στο YouTube αλλά και με τα υπέροχα podcasts του. Τα τελευταία χρόνια διδάσκει στη σχολή το μάθημα του σεναρίου, με πάθος και δέσμευση για την εκπαίδευση των νέων δημιουργών.
- Καλησπέρα σας, κύριε Γιαμάλογλου.
Α.Γ. Γεια σας.
- Τι είναι αυτό που κάνει το μάθημά σας στη σεναριογραφία μοναδικό και ξεχωριστό για τους φοιτητές;
Α.Γ. Καταρχάς, συνεχίζω αυτό που έζησα κι εγώ όντας φοιτητής της σχολής. Να αντιμετωπίζω τους μαθητές σαν συναδέλφους. Από την άλλη, προσπαθώ να μεταδίδω το πάθος μου για τη σεναριογραφία. Το σενάριο χρειάζεται μια πολύ καλή δομή γιατί πρέπει να σκεφτείς πολλά πράγματα πέρα από την καθαρή ιστορία. Πλάνα, εικόνα, ρυθμό κλπ. Υπάρχει σαφέστατα η θεωρία αλλά το μάθημα γίνεται ξεχωριστό λόγω της πρακτικής εξάσκησης που κάνουμε στην τάξη. Εννοώ το brainstorming και τις διορθώσεις που κάνουμε με όλη την ομάδα. Γιατί δέκα μυαλά είναι καλύτερα από ένα μυαλό.
- Ποιο είναι το πιο σημαντικό πράγμα που θα μάθουν οι φοιτητές σας και πώς αυτό θα τους βοηθήσει να δημιουργήσουν επιτυχημένα σενάρια;
Α.Γ. Οι μαθητές μου μαθαίνουν να σκέφτονται δημιουργικά. Ξέρετε, στην πορεία της ζωής μας ξεχνάμε να είμαστε δημιουργικοί. Δημιουργική σκέψη είναι η σκέψη ενός παιδιού. Και δεν το λέω εγώ. Το λένε οι ψυχολόγοι παγκοσμίως. Στο μάθημα, μαθαίνουμε να ξανασκεφτομαστε σαν παιδιά αλλά να γράφουμε σενάρια ως έμπειροι ενήλικες.
- Πώς προσαρμόζετε το περιεχόμενο του μαθήματός σας για να ανταποκριθεί στις τρέχουσες τάσεις και ανάγκες της βιομηχανίας του κινηματογράφου και της τηλεόρασης;
Α.Γ. Ενημερώνομαι συνεχώς για όποιο καινούργιο project βγαίνει τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως. Λατρεύω τη μυθοπλασία και προσπαθώ να είμαι πάντα επίκαιρος, ώστε να διδάσκω στους φοιτητές μου τα τελευταία δεδομένα και τις πιο σύγχρονες τεχνικές στο χώρο της σεναριογραφίας.
- Υπάρχει περίπτωση κάποιος να θέλει αλλά "να μην το έχει" με τη γραφή;
Α.Γ. Υπάρχει μόνο η περίπτωση "να το έχει" και να μη θέλει. (γέλια) Αν ακολουθήσει κάποιος τους κανόνες που θα του δώσω και ασχοληθεί με τις εργασίες μας, είναι βέβαιο πως θα τα καταφέρει. Αν περιμένει κάποιος πως απλά διαβάζοντας τη θεωρία μπορεί να γίνει σεναριογράφος, μπορεί να πάρει ένα βιβλίο και να τη διαβάσει. Δεν είναι τόσο απλή η δημιουργική γραφή. Χρειάζεται εξάσκηση και έναν καλό καθοδηγητή. Δεν ξέρω αν είμαι ένας τέτοιος αλλά προσπαθώ για το καλυτερο.
- Ποια είναι τα πιο κοινά λάθη που κάνουν οι αρχάριοι σεναριογράφοι και πώς τους βοηθάτε να τα αποφύγουν;
Α.Γ. Πολλοί μαθητές μου στο πρώτο έτος έρχονται από το πρώτο μάθημα και μου λένε "έχω την τέλεια ιδέα". Και πραγματικά όλοι έχουν πολύ ωραίες ιδέες. Αλλά δυστυχώς το σενάριο χρειάζεται πολύ συγκεκριμένα στοιχεία, που σημαίνει ότι κάποιες ιδέες πρέπει να τις επεξεργαστούμε πολλές φορές. Και σίγουρα χρειάζεται να έχουμε εμπειρία. Οπότε αυτό που τους προτείνω είναι να γράψουν την ιδέα τους σε ένα χαρτί και να την αφήσουν σε ένα συρτάρι. Όταν ένας άνθρωπος θέλει να μάθει να διαβάζει θα ξεκινήσει από την αλφαβήτα, δε θα ξεκινήσει από τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη. (γέλια)
- Τι θα λέγατε σε κάποιον που σκέφτεται να εγγραφεί στο μάθημά σας, αλλά διστάζει επειδή δεν έχει προηγούμενη εμπειρία στη σεναριογραφία;
Α.Γ. Ότι αν συνεχίσει να διστάζει, θα συνεχίσει να μην έχει προηγούμενη εμπειρία στη σεναριογραφία. Και θα περάσουν τα χρόνια και στο τέλος θα μείνει με ένα "θα ήθελα". Στη ζωή πρέπει να κυνηγάμε τους στόχους μας και τα όνειρα μας. Αν τελικά δεν έρθει να γραφτεί, σημαίνει ότι μάλλον δεν το ήθελε ποτέ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου