Μήπως
ήρθε η ώρα... να έρθεις σε επαφή με το αρχαίο δράμα;
Το
Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου στις 18:00, ξεκινάει το νέο σεμινάριο "Υποκριτική αρχαίου θεάτρου" με καθηγήτρια την Μαρία Τζανουκάκη αποκλειστικά
στο εργαστήρι δημιουργικής γραφής Tabula Rasa, με παρακολούθηση από κοντά. Οι θέσεις είναι περιορισμένες, γι'αυτό βιαστείτε!
Λίγα λόγια για το μάθημα:
Ο Αριστοτέλης, στο έργο του Περί Ποιητικής (VI, 1449 β), δίνει τον εξής ορισμό για την τραγωδία: «Έστιν ουν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας, μέγεθος εχούσης, ηδυσμένω λόγω, χωρίς εκάστω των ειδών εν τοις μορίοις, δρώντων και ου δι’ απαγγελίας, δι’ ελέου και φόβου περαίνουσα την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν...». H τραγωδία, δηλαδή, είναι μίμηση πράξης εξαιρετικής και τέλειας (με αρχή, μέση και τέλος), η οποία έχει ευσύνοπτο μέγεθος, με λόγο που τέρπει, διαφορετική για τα δύο μέρη της (διαλογικό και χορικό), με πρόσωπα που δρουν και δεν απαγγέλλουν απλώς, και η οποία με τη συμπάθεια του θεατή (προς τον πάσχοντα ήρωα) και το φόβο (μήπως βρεθεί σε παρόμοια θέση) επιφέρει στο τέλος τη λύτρωση από παρόμοια πάθη (κάθαρση).
Το αρχαίο δράμα είναι η πρωταρχική οργανωμένη μορφή θεάτρου. Προήλθε μέσα από πρωτόγονες θρησκευτικές τελετές και εξελίχθηκε σε έντεχνο είδος, αξεπέραστο ως τις μέρες μας. Η λειτουργία της είναι ανθρωπογνωστική και ο ρόλος της παιδευτικός. Τα έργα που διασώθηκαν, παίζονται ανελλιπώς μέχρι και σήμερα, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πολιτισμένου κόσμου και η μελέτη των κειμένων αυτών είναι συνεχόμενη και διαρκής, αφού αφορά στα μεγάλα, διαχρονικά ανθρωπολογικά προβλήματα, του πολέμου, της δικαιοσύνης, της ενοχής, της τιμωρίας, της πίστης κ.λπ.
Η επαφή με το αρχαίο δράμα, αποτελεί υποχρέωση και δικαίωμα για κάθε νέο σπουδαστή που θα ήθελε να ασχοληθεί σοβαρά με το θέατρο, στην χώρα μας ιδιαίτερα, μια και είναι δημιούργημα καθαρά ελληνικό.
Στην διάρκεια της προσέγγισης μας με το αρχαίο δράμα, θα μάθουμε πως ξεκίνησε και πως εξελίχθηκε στην εποχή της δημιουργίας του, αλλά και ποιές είναι οι προϋποθέσεις για να το πλησιάσουμε εμείς σήμερα.
Ο Αριστοτέλης, στο έργο του Περί Ποιητικής (VI, 1449 β), δίνει τον εξής ορισμό για την τραγωδία: «Έστιν ουν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας, μέγεθος εχούσης, ηδυσμένω λόγω, χωρίς εκάστω των ειδών εν τοις μορίοις, δρώντων και ου δι’ απαγγελίας, δι’ ελέου και φόβου περαίνουσα την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν...». H τραγωδία, δηλαδή, είναι μίμηση πράξης εξαιρετικής και τέλειας (με αρχή, μέση και τέλος), η οποία έχει ευσύνοπτο μέγεθος, με λόγο που τέρπει, διαφορετική για τα δύο μέρη της (διαλογικό και χορικό), με πρόσωπα που δρουν και δεν απαγγέλλουν απλώς, και η οποία με τη συμπάθεια του θεατή (προς τον πάσχοντα ήρωα) και το φόβο (μήπως βρεθεί σε παρόμοια θέση) επιφέρει στο τέλος τη λύτρωση από παρόμοια πάθη (κάθαρση).
Το αρχαίο δράμα είναι η πρωταρχική οργανωμένη μορφή θεάτρου. Προήλθε μέσα από πρωτόγονες θρησκευτικές τελετές και εξελίχθηκε σε έντεχνο είδος, αξεπέραστο ως τις μέρες μας. Η λειτουργία της είναι ανθρωπογνωστική και ο ρόλος της παιδευτικός. Τα έργα που διασώθηκαν, παίζονται ανελλιπώς μέχρι και σήμερα, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πολιτισμένου κόσμου και η μελέτη των κειμένων αυτών είναι συνεχόμενη και διαρκής, αφού αφορά στα μεγάλα, διαχρονικά ανθρωπολογικά προβλήματα, του πολέμου, της δικαιοσύνης, της ενοχής, της τιμωρίας, της πίστης κ.λπ.
Η επαφή με το αρχαίο δράμα, αποτελεί υποχρέωση και δικαίωμα για κάθε νέο σπουδαστή που θα ήθελε να ασχοληθεί σοβαρά με το θέατρο, στην χώρα μας ιδιαίτερα, μια και είναι δημιούργημα καθαρά ελληνικό.
Στην διάρκεια της προσέγγισης μας με το αρχαίο δράμα, θα μάθουμε πως ξεκίνησε και πως εξελίχθηκε στην εποχή της δημιουργίας του, αλλά και ποιές είναι οι προϋποθέσεις για να το πλησιάσουμε εμείς σήμερα.
Βασικές ενότητες του σεμιναρίου:
- Εισαγωγή στο αρχαίο θέατρο
- Αναπνοές - Ορθοφωνία
- Εκμάθηση βασικών ρυθμών και μουσικών εννοιών
- Ομαδική συγχρονισμένη κίνηση
- Άσκηση σε ρόλους από το αρχαίο ρεπερτόριο.
- Αναπνοή και τοποθέτηση. Φωνήεντα - Σύμφωνα.
- Κίνηση στο χώρο
- Πρακτική για τη φωνή πάνω σε χορικό
- Ζέσταμα. Αναπνοή και τοποθέτηση. Σύμφωνα.
- Ρυθμική κίνηση στο χώρο. Ασκήσεις ρυθμών (2/4 ,3/4 ,4/4)
- Πρακτική πάνω κίνηση και φωνή σε χορικό από τους Πέρσες
- Crescendo – Dimenueto
- Κίνηση στο χώρο ασκήσεις ρυθμών (7/8 ,9/8)
- Άσκηση σε ρόλους από το αρχαίο ρεπερτόριο. (ΑΙΣΧΥΛΟΣ: Πέρσες (χορικό), Αγαμέμνων, Ευμενίδες, ΣΟΦΟΚΛΗΣ: Αντιγόνη, Οιδίπους επί Κολωνώ, ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ: Εκάβη, Μήδεια)
- Διονυσιακό και Απολλώνιο πνεύμα.
- Από την θρησκευτική τελετουργία, στην θεατρική πράξη.
- Τράγων-ωδή, Διθύραμβος, Χορός.
- Αρχιτεκτονική. Το θέατρο σε ανοιχτό χώρο.
- Τραγωδία και μυθολογία. «Μύθος είναι το μέγιστον πάντων».
- Σωματική προετοιμασία (φωνητική δυναμική, εσωτερική ενέργεια, ρυθμολογία, μέγεθος).
- Αρχέτυπα και δραματουργική ανάλυση.
- Μέλος και όρχηση, σπρεχ-κορ.
- Το αρχαίο δράμα στην σύγχρονη εποχή.
Τα μαθήματα ξεκινούν το Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2017
και θα έχουν διάρκεια 32 δίωρα.
Το μάθημα θα γίνεται κάθε Σάββατο 18:00-20:00 στο εργαστήρι δημιουργικής γραφής "Tabula
Rasa",Τριών Ιεραρχών 18-20 Θησείο.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν μπορεί να συμπεριληφθεί στην εξ
αποστάσεως εκπαίδευση. Απαιτείται η φυσική παρουσία του σπουδαστή.
Στο τέλος του προγράμματος, όλοι οι συμμετέχοντες θα
λάβουν βεβαίωση πιστοποίησης από το εργαστήρι "Tabula Rasa".
Σημείωση: Το πρόγραμμα
απευθύνεται για περιορισμένο αριθμό σπουδαστών. Θα τηρηθεί απόλυτη σειρά
προτεραιότητας.
Για δηλώσεις συμμετοχής και εγγραφές, παρακαλούμε
επικοινωνήστε με το εργαστήρι δημιουργικής γραφής "Tabula Rasa" στο
τηλέφωνο: 213 00 24 291 ή στο 6940 655 331 ή στο e-mail: info@tabula.gr
Δείτε όλα τα δημιουργικά σεμινάρια της σχολής,
πατώντας εδώ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου