Μήπως ήρθε η ώρα να γράψεις τη δική σου ιστορία;

Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2016

«Το ποδήλατο» του Μανώλη Πιπεράκη



Μπροστά σε ένα τοίχο/αυλή/είσοδο σπιτιού, βρίσκεται ένα παιδί με ένα πλακάτ, που λέει: ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ. Δίπλα του ένας μεγάλος με ένα άλλο πλακάτ, που λέει: ΟΛΟΙ ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ.
Ακούγονται χριστουγεννιάτικα τρίγωνα και κάλαντα:

-Άγιος Βασίλης έρχεται α-πό από την Καισαρεία…

(Η φωνή σταματάει απότομα, και ακούγεται το παιδί να λέει.:)

-Παιδί: Παππού, παππού, άκουσες; έρχεται, λέει, ο Άγιος-Βασίλης· από την Καισαρεία

-Μεγάλος: Ναι παιδί μου, το άκουσα. Έρχεται, όπως και κάθε χρόνο τέτοιες μέρες, από τα βάθη της Μικράς Ασίας. Και μας φέρνει τα δώρα του. Παιχνίδια, ρούχα στα παιδιά, φάρμακα στους μεγάλους, και ό,τι άλλο μπορεί να μας εξασφαλίσει, από αυτά που χρειαζόμαστε. Ό,τι μπορέσει, δηλαδή!

-Παιδί: Παππού, εγώ θα ήθελα ένα καινούριο ποδήλατο, γιατί αυτό που έχω μου πέφτει μικρό, τώρα πια. Αλλά, - γίνεται να του πούμε να φέρει και λίγα χρήματα σε κάποια παιδιά στο σχολείο, που δεν έχουν να αγοράσουν ένα σάντουιτς; Πώς να παίζω εγώ το ποδήλατο όταν τα άλλα παιδιά πεινάνε; Που να τη βρω την όρεξη για παιχνίδι;

(Ξαφνικά, μπαίνει μέσα ο Άγιος Βασίλης)

-Άγιος-Βασίλης:
Καλώς σας βρήκα, άρχοντες κι αν είναι ορισμός σας
δώστε μου και την άδεια να μπω στ’ αρχοντικό σας. 

-Μεγάλος: Σου δίνουμε την άδεια και θα ’ναι και χαρά μας
μας πες μου πώς ευρέθηκες στα μέρη τα δικά μας;

-Άη Βασίλης:
 -Επήρα κάτι γράμματα που μου ζητούσαν να ’ρθω,
να φέρω τα καλούδια μου και πάλι να ξανάρθω.
Γιατί ’ναι, λέει, δύσκολα τα χρόνια που περνάτε
και χάσατε το γέλιο σας και κάποιοι δυστυχάτε.
Κι έφερα κάτι όμορφα για τα παιδάκια δώρα
και στους μεγάλους αντοχή ώσπου να φύγει η μπόρα.
Μα απ’ τα σπουδαία τα αγαθά που χρειάζονται στον κόσμο
ελπίδα, αγάπη και χαρά, που διώχνουνε τον πόνο,
έφερα για όλους αρκετά.

Μα θέλω μια υπόσχεση και πέστε μου αν μπορείτε
τα πιο ακριβά σας πράγματα με άλλους να μοιραστείτε.
Και θα σας πω ένα μυστικό και πέστε το και σ’ άλλους,
στους πιο μικρούς τους φίλους σας, αλλά και στους μεγάλους:

Όταν μοιράζεται κανείς κάθε καλό που έχει
το λίγο γίνεται πολύ και τελειωμό δεν έχει!

Γι’ αυτό και θέλω να σας πω υπομονή να βρείτε
κι όση αγάπη έχετε μ’ άλλους να μοιραστείτε.

-Παιδί: Άγιε –Βασίλη, να σου πω, για να μην το ξεχάσω.
Εγώ, αγάπη μπόλικη έχω για να μοιράσω,
μα εκείνο το ποδήλατο, στα δύο να το σπάσω;

-Μεγάλος:
Κι εγώ, Άγιε Βασίλη μου, πώς να τα φέρω βόλτα; (στιγμιαία σιωπή)
Η σύνταξή μου δεν αρκεί καφέ για να ’γοράσω
πώς να το κάνω, πες μου εσύ, με άλλους να τη μοιράσω;

-Άγιος-Βασίλης:
Τρόποι υπάρχουν, φίλοι μου, με άλλους να μοιραστείτε
αυτό το λίγο που έχετε και να ευχαριστηθείτε.
Μα είναι ώρα, τώρα πια, δυο λόγια για να πούμε
για τη Χρονιά που έρχεται και όλοι να ευχηθούμε:

Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά
ψηλή μου δεντρολιβανιά
κι αρχή, κι αρχή ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΣ
και σε μας, και σε μας και στα παιδιά μας!

Κι αρχή που βγήκε ο Χριστός
Άγιος και πνευματικός
(στη γη) στη γη να περπατήσει
(και να μας) και να μας καλοκαρδίσει –
STOP! – και αμέσως:

-Παιδί: (σε πεζό) Και την καρδιά του καθενός με αγάπη να γεμίσει!!!
 Όλοι μαζί:  ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!


~~~~~~~~~

Το κείμενο δραματοποιήθηκε για τις ανάγκες της φιλανθρωπικής παράστασης "Ο Άγιος Βασίλης φέτος έρχεται με... λεωφορείο" που έγινε στις 20  Δεκεμβρίου 2015.


Κείμενο: Μανώλης Πιπεράκης.
Σκηνοθεσία: Μαρία Κούτσου, Πάρης Ζουμπουλάκης.
Ερμηνεύουν: Βάσια Κοντοσώρου, Δημήτρης Παραδείσης, Ειρήνη Κουτουρούσιου

Υπεύθυνη σκηνοθεσίας: Ζένια Χρυσανίδου
Λογοτεχνική επιμέλεια: Αντιγόνη Πόμμερ
Οργάνωση παραγωγής: Παναγιώτης Καποδίστριας

Ευχαριστίες στους Χάρη και Βαγγέλη Λαζαρόπουλο, από την ομάδα «Παλαιά Ελληνικά Λεωφορεία», για την ευγενή παραχώρηση λεωφορείων της συλλογής τους, για τους σκοπούς της φιλανθρωπικής παράστασης.

Παραγωγή
Εργαστήρι δημιουργικής γραφής
Tabula Rasa
http://www.tabula.gr

Στις 20  Δεκεμβρίου 2015, στο αμαξοστάσιο Ερμού και Πειραιώς, στον Κεραμεικό, μέσα σε σταθμευμένα λεωφορεία παλαιού τύπου, δόθηκαν παραστάσεις από τους σπουδαστές του τμήματος Υποκριτικής, σε κείμενα και σκηνοθεσία των σπουδαστών των τμημάτων Δημιουργικής Γραφής και Σκηνοθεσίας, αντίστοιχα.

Οι πρωτοποριακές παραστάσεις, έγιναν μέσα στο λεωφορείο του Άγιου Βασίλη, με ένα δωράκι για τα παιδιά από τα «Παιδικά Χωριά SOS», αντί εισιτηρίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου