Μήπως ήρθε η ώρα να γράψεις τη δική σου ιστορία;

Δευτέρα 6 Μαρτίου 2017

"Ζητιάνος" της Αναστασίας Παπά


ΣΚΗΝΗ  1

Πρόλογος

Τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζουμε μια παγκόσμια οικονομική κρίση. Ξεκίνησε από τις Ηνωμένες Πολιτείες αρχικά με επίκεντρο τις τραπεζικές επισφάλειες και ειδικότερα την αδυναμία εξυπηρέτησης των στεγαστικών δανείων, σύντομα έλαβε διαστάσεις επιδημίας. Η χρηματοπιστωτική κρίση επεκτάθηκε ταχύτατα στις αναπτυγμένες χώρες και στη συνέχεια σε ολόκληρο τον κόσμο, με δραματικές επιπτώσεις στο τραπεζικό σύστημα και τις επιχειρήσεις. Οι χώρες της ΕΕ συντονίζουν τις εθνικές οικονομικές πολιτικές τους ώστε να μπορούν να αναλαμβάνουν από κοινού δράση όταν βρίσκονται αντιμέτωπες με προκλήσεις, όπως οι οικονομικές και χρηματοπιστωτικές κρίσεις. Ο συντονισμός αυτός είναι ακόμη εντονότερος μεταξύ των 19 χωρών που έχουν υιοθετήσει το ευρώ ως νόμισμά τους. Η ιστορία μας εξελίσσεται πάνω στα γεγονότα της φτώχειας και της οικονομικής αδυναμίας που κάνουν τους ανθρώπους να κλαίνε, να χαίρονται αλλά πάνω από όλα να μας θυμίζουν ότι οι άνθρωποι μπορούν ακόμα να πετύχουν πολύ σπουδαία πράγματα ακόμα και πίσω από την οθόνη ενός υπολογιστή. Μήπως είναι ο δικός σας;

(πλάνα σκηνής χωρίζουμε την σκηνή στα δύο η μισή σκηνή έχει πίσω μια φωτογραφία με την απεικόνιση ενός σαλονιού και μια πόρτα. Το άλλο μισό της το χωρίζουμε πάλι στην μέση, βάζουμε στο ένα μια μικρή κουρελού και στο άλλο ένα γραφείο - για να καταλάβουμε τα χωρίσματα της σκηνής θα τα πούμε το σπίτι Α , με την κουρελού Β και το γραφείο Γ  ).

ΣΚΗΝΗ  2

(σκοτάδι πάνω στην σκηνή και φώς μόνο στην Β πλευρά ,πάνω σε έναν άντρα που κάθεται πάνω στην κουρελού ,κάποιος τον πλησιάζει ).

ΖΗΤΙΑΝΟΣ              

Σε παρακαλώ, μήπως έχεις 50 λεπτά;


ΘΑΝΑΣΗΣ

Ειλικρινά φίλε μου δεν έχω ούτε λεπτό πάνω μου .

ΖΗΤΙΑΝΟΣ

Σε παρακαλώ, κλείνω μια βδομάδα που δεν έχω βάλει μπουκιά στο στόμα μου .

ΘΑΝΑΣΗΣ

Αλήθεια δεν έχω πάνω μου τίποτα εκτός από αυτό το απόκομμα  από λοταρία, αν θες πάρτο και πήγαινε να το εξαργυρώσεις, κερδίζει αλλά ειλικρινά δεν ξέρω το ποσό. Πάρτο σου λέω, πάρτο και πήγαινε.

ΖΗΤΙΑΝΟΣ

Σε παρακαλώ, μην με κοροϊδεύεις.

ΘΑΝΑΣΗΣ

Θες να πάμε μαζί στο μαγαζί απέναντι να το εξαργυρώσεις;

ΖΗΤΙΑΝΟΣ

Σε παρακαλώ μην με κοροϊδέψεις.

ΘΑΝΑΣΗΣ

Όχι! σήκω να πάμε, άντε.

ΣΚΗΝΗ  3

(ανάβει ένα δεύτερο φως και βλέπουμε το γραφείο και έναν άντρα πίσω από αυτό).

ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ

Καλημέρα σας πως θα μπορούσα να σας εξυπηρετήσω;

ΖΗΤΙΑΝΟΣ


Καλημέρα σας έχω αυτόν τον λαχνό θα μπορούσατε να δείτε αν κερδίζει ;

ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ

Δώστε τον μου παρακαλώ.

ΖΗΤΙΑΝΟΣ

Ορίστε.

ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ

Για να δούμε λοιπόν ο λαχνός σας… Ω Θεέ μου! ω Θεέ μου απίστευτο. Αυτός ο λαχνός κερδίζει 1000€. Ω Θεέ μου πραγματικά κύριε είστε πολύ τυχερός!

ΖΗΤΙΑΝΟΣ

1000€; 1000€;Είναι πάρα πολλά λεφτά !

(βγάζει τα λεφτά και αρχίζει το μέτρημα )

ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ

100,200,300,400,500,600,700,800,900,1000. Ορίστε κύριε

ΖΗΤΙΑΝΟΣ

Μήπως μπορείτε να μου χαλάσετε το ένα κατοστάρικο ;

ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ

Μμ! Σε ένα πενηντάρικο και πέντε δεκάρικα μπορώ, θέλετε;

ΖΗΤΙΑΝΟΣ

Ναι είναι μια χαρά .

ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ

Ορίστε λοιπόν .

(κρατάει το ένα δεκάρικό και δίνει τα υπόλοιπα στον Θανάση )

ΖΗΤΙΑΝΟΣ

Πάρτα .

ΘΑΝΑΣΗΣ

Όχι, είναι όλα δικά σου κέρδισες στην λοταρία .

ΖΗΤΙΑΝΟΣ

Είναι πάρα πολλά λεφτά, πάρτα σε παρακαλώ .

ΘΑΝΑΣΗΣ

Όχι φίλε μου είναι όλα δικά σου, τα κέρδισες.

(ο ζητιάνος κλαίει )

ΖΗΤΙΑΝΟΣ

Σε ευχαριστώ, σε ευχαριστώ, σου υπόσχομαι ότι δεν πρόκειται να με ξαναδείς σε αυτήν την
γωνία να ζητιανεύω, η οικονομική κρίση μπορεί να με αποδεκάτισε αλλά εσύ μου έδωσες ξανά ένα νόημα στην ζωή μου. Ένα νόημα και μια ελπίδα ότι η ανθρωπιά δεν πέθανε όπως πίστευα πριν λίγα λεπτά .Σε ευχαριστώ δεν θα σε ξεχάσω ποτέ μου !

ΘΑΝΑΣΗΣ

Δεν χρειάζεται να με ξεχάσεις, Θανάσης… χάρηκα! Θα ήταν τιμή μου αν θα με θεωρούσες φίλο σου.

ΖΗΤΙΑΝΟΣ

Μόνο φίλος μου;! Μόνο φίλος μου;! δεν μπορείς να φανταστείς τι ακριβώς είσαι εσύ για μένα. ΕΝΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ ΕΙΣΑΙ!

(σβήνουν τα φώτα πάνω στην σκηνή)

ΣΚΗΝΗ 4

(Ξανά ανάβει το φώς στο σημείο Γ και εκεί στέκεται μόνο ο Θανάσης )

ΘΑΝΑΣΗΣ

Και τώρα η μεγάλη αλήθεια, τίποτα από ότι παρακολουθήσατε ως τώρα δεν έγινε τυχαία. Μένω σε αυτήν την γειτονιά από μικρό παιδί. Εδώ έκανα τα πρώτα μου βήματα, εδώ ερωτεύτηκα, εδώ πληγώθηκα. Σε αυτήν εδώ την γειτονιά πρώτη φορά άκουσα το κλάμα του παιδιού μου, μεταφορικά άλλα και κυριολεκτικά. Χρησιμοποιώ και την λέξη μεταφορικά γιατί απλά δεν ήταν μόνο του παιδιού αλλά και αυτού εδώ του άντρα που πριν λίγο έκλεγε σαν μωρό παιδί. Τον βλέπω καιρό να κάθεται εκεί μέσα στο κρύο, την βροχή και τον ήλιο, να κοιμάται εκεί και να προσπαθεί να μείνει ζωντανός χωρίς φαγητό και νερό. Ορίστε λοιπόν το απόκομμα που κέρδιζε τα 1000€, λέτε να το κράτησα για γούρι; Όχι, όχι απλά το κράτησα γιατί δεν κέρδιζε απολύτως τίποτα. Ναι καλά ακούσατε δεν κέρδιζε ούτε ένα ευρώ. Σκέφτηκα να δώσω σε αυτόν τον άνθρωπο μια ευκαιρία, μια ευκαιρία όχι για να νιώσω καλύτερος άνθρωπος απλά μου έχει μείνει λίγη ανθρωπιά! 
Όλο αυτό το περιστατικό συνέβη πριν από ένα χρόνο και είχα την φαεινή ιδέα να το καταγράψω με το κινητό μου. Το ανέβασα στο you tube, το video αυτό ξεπέρασε τα 21.346.368 χιλιάδες άτομα που το είδαν. Σήμερα στην Ελλάδα του 2015 θα ήθελα να ευχαριστήσω όσους το είδαν και με έκαναν να θέλω να επενδύσω τα χρήματα που μαζεύτηκαν και πάλι για χάρη του Μιχάλη, που ζει σε μια μικρή αποθήκη στον Πειραιά προσπαθώντας να κάνει κάτι καλύτερο για τον ίδιο άλλα και για το αύριο, παρέα με ένα κρεβάτι δύο καρέκλες και ένα τραπέζι. Του νοίκιασα λοιπόν ένα σπίτι για την ακρίβεια μια ευρύχωρη γκαρσονιέρα, με πληρωμένα τα ενοίκια 3 ετών, το επίπλωσα όπως αρμόζει σε έναν εργένη και του άνοιξα έναν τραπεζικό λογαριασμό στο όνομά του  με ότι υπόλοιπο έμεινε, για να τα χρησιμοποιήσει όπως εκείνος θέλει. Αύριο έχουμε κανονίσει να πάμε για φαγητό, θα του πω να περάσουμε μια βόλτα από το σπίτι μου γιατί θέλω να πάρω κάτι που έχω ξεχάσει. Μόνο που αυτό θα είναι το δικό του σπίτι και όχι το δικό μου.

(σβήνουν τα φώτα).

ΣΚΗΝΗ 5

(ανάβει το φώς στο Α μέρος της σκηνής που είναι το σαλόνι. Ακούμε γέλια  και η πόρτα ανοίγει μπαίνει μέσα ο Θανάσης ο οποίος κρατάει το κινητό του και μαγνητοσκοπεί τον Μιχάλη).

ΘΑΝΑΣΗΣ

Χαχαχα! Μπράβο χαίρομαι πάρα πολύ για σένα και πότε ξεκινάς δουλειά;

ΜΙΧΑΛΗΣ

Από Δευτέρα, είμαι πάρα πολύ χαρούμενος που κατάφερα να βρω δουλειά! Αλήθεια γιατί με τραβάς με την κάμερα του κινητού σου;

ΘΑΝΑΣΗΣ

Δεν είπαμε ότι όλες τις σημαντικές στιγμές τις βιντεοσκοπούμε ;

ΜΙΧΑΛΗΣ

Εντάξει, εντάξει αλλά τώρα θα αλλάξουμε θέμα, δεν θα μιλάμε μόνο για μένα και την δουλειά που βρήκα. Η γυναίκα σου που είναι ;

ΘΑΝΑΣΗΣ

Δεν είναι εδώ. Σου αρέσει το σπίτι ;

ΜΙΧΑΛΗΣ

Ναι είναι πολύ ζεστό και φιλικό! Δεν είναι λίγο μικρό όμως για μια τριμελή οικογένεια;

ΘΑΝΑΣΗΣ

Είναι ...Πόσο καιρό με ξέρεις Μιχάλη ;

ΜΙΧΑΛΗΣ

Ένα χρόνο.

ΘΑΝΑΣΗΣ

Και σε αυτόν τον χρόνο δεν έτυχε να έρθεις ούτε μια φορά στο σπίτι μου σωστά;

ΜΙΧΑΛΗΣ

Σωστά.

ΘΑΝΑΣΗΣ

Λοιπόν Μιχάλη αυτό δεν είναι το σπίτι μου, αλλά το νέο σου σπίτι .

ΜΙΧΑΛΗΣ

Τι;

ΘΑΝΑΣΗΣ

Θυμάσαι πριν ένα χρόνο που σε τράβηξα με το κινητό όταν εξαργύρωσες τα χρήματα από την λοταρία;

ΜΙΧΑΛΗΣ

Ναι, θυμάμαι.

ΘΑΝΑΣΗΣ

Το ανέβασα στο you tube και το είδε πάρα πολύς κόσμος. Τόσος που δεν ήξερα τι να κάνω τα χρήματα αυτά. Αλλά τελικά σκέφτηκα την καλύτερη επένδυση. Νοίκιασα αυτό σπίτι για τρία χρόνια με πληρωμένα τα ενοίκια τριών ετών, το επίπλωσα και ορίστε τα υπόλοιπα σε αυτό το βιβλιάριο στο όνομά σου. Είναι όλα δικά σου

(ο Μιχάλης κλαίει).

ΜΙΧΑΛΗΣ

Δεν το πιστεύω ειλικρινά σε ευχαριστώ πολύ και ευχαριστώ όλον αυτό τον κόσμο που παρακολούθησε αυτό το video και μου χάρισαν κάτι το τόσο… τόσο άπιαστο όνειρο.

(ο Θανάσης με τον Μιχάλη κλαίνε μαζί)

ΘΑΝΑΣΗΣ

Άστα αυτά τώρα δεν θέλεις να δεις το σπίτι;

ΜΙΧΑΛΗΣ

Ναι θέλω! θέλω πολύ!

ΘΑΝΑΣΗΣ

Άντε λοιπόν πάμε να σε ξεναγήσω.

(σβήνουν τα φώτα)

ΣΚΗΝΗ 6

Ανάβουν τα φώτα στην πλευρά της σκηνής Α και στέκεται ο Θανάσης).

ΘΑΝΑΣΗΣ
Το κατώφλι των βασικών αναγκών που ορίζει το όριο της φτώχειας διαφέρει από χώρα σε χώρα. Η φτώχεια ανάγεται να μετράται σε χρήματα και αντανακλά τους κατά κεφαλήν διαθέσιμους από τους πραγματικούς οικονομικούς πόρους μιας χώρας. Υπάρχουν δύο είδη φτώχειας η απόλυτη φτώχεια και η σχετική φτώχεια. Στην ΕΕ η σχετική φτώχεια ορίζεται ως το ποσοστό του πληθυσμού που ζει με εισόδημα χαμηλότερο από 60% του μέσου εισοδήματος στην χώρα. Στην Ελλάδα αυτό το ποσοστό υπερβαίνει το 20%. Η περιφέρεια με την μεγαλύτερη φτώχεια είναι η Ήπειρος με την Ανατολική Μακεδονία - Θράκη . Οι περιφέρειες με την χαμηλότερη φτώχεια είναι η Αττική και η Κρήτη. Ο κίνδυνος φτώχειας είναι μεγαλύτερος για τα άτομα χαμηλού εκπαιδευτικού επιπέδου και για τα νοικοκυριά άνω των δύο ατόμων. Εκτός του 1/3 των απόλυτα φτωχών, αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των σχετικά φτωχών. Γιατί μπορεί ένα εισόδημα άνω των 470 ευρώ να απορρίπτει κάποιον από τη «λίστα φτωχών», δε του εξασφαλίζει όμως τα απαραίτητα για την κάλυψη των -βασικών- αναγκών. Ένας ιδιόμορφος «τρίτος κόσμος» γεννιέται στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες πολιτείες.


Συγγραφέας: Αναστασία Παπά - Φοιτήτρια Tabula Rasa


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου