Μήπως ήρθε η ώρα να γράψεις τη δική σου ιστορία;

Τετάρτη 10 Ιουλίου 2024

Συνέντευξη στην Αλεξάνδρα Χειμώνα

Η Αλεξάνδρα Χειμώνα είναι μια από τις πιο ενημερωμένες φιλολόγους με εκτεταμένη γνώση και πάθος για τη λογοτεχνία και το θέατρο, η οποία διδάσκει στη σχολή από την πρώτη μέρα της λειτουργίας της, εδώ και 15 χρόνια. Είναι από τις ελάχιστες -ίσως και η μοναδική- περιπτώσεις ανθρώπων που τελείωσαν την κλασική φιλολογία με άριστα, χωρίς να χρωστάει ποτέ κανένα μάθημα! Μετά τις σπουδές της στο πανεπιστήμιο, ασχολήθηκε με τη δεύτερη μεγάλη της αγάπη, το θέατρο, κάνοντας μαθήματα υποκριτικής. Η ειδίκευσή της στο θέατρο και η αγάπη της για τη διδασκαλία την καθιστούν εξαιρετική καθηγήτρια και έμπνευση για τους μαθητές της. Στη σχολή "Tabula Rasa" διδάσκει μαθήματα θεατρικής γραφής, ποίησης και ιστορίας, βοηθώντας τους φοιτητές της να εξερευνήσουν τη δική τους συγγραφική φωνή και να κατανοήσουν τις βαθύτερες πτυχές της δημιουργικής γραφής.

- Έχουμε δει στις μέρες μας έργα που ανεβαίνουν μόνο για να προκαλέσουν την κοινή γνώμη. Πώς θα χειριζόσασταν εσείς ένα θεατρικό έργο που προκαλεί αντιδράσεις και διχάζει το κοινό;

Α.Χ. Όπως και στη ζωή μας, έτσι και σ’ ένα θεατρικό έργο η έμφαση δίνεται στο ΠΩΣ εκφράζουμε την κάθε άποψη. Αποτελεί ζητούμενο της εποχής να αναφερόμαστε στα φλέγοντα θέματα που απασχολούν τον άνθρωπο. Αν αυτό γίνει με προσοχή και σεβασμό, οι αντιδράσεις θα αποτελούν απλώς μεμονωμένες περιπτώσεις.

- Ποια είναι η άποψή σας για τη χρήση της θεατρικής γραφής ως εργαλείου για την ανάδειξη κοινωνικών αδικιών και προβλημάτων; Είναι δόκιμο να το χρησιμοποιεί κάποιος φοιτητής σας;

Α.Χ. Σε μια εποχή που ο καθένας μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης διαθέτει ένα βήμα να απευθυνθεί στην κοινωνία, το να το κάνει αυτό με ένα θεατρικό έργο είναι σχεδόν… υποχρέωση. Μέσω της τέχνης μπορούμε να μιλήσουμε για τα πιο σκληρά θέματα προσεγγίζοντας συναισθηματικά τον θεατή, άρα ευκολότερα μπορεί ακόμα και να ακούσει τις αντίθετες απόψεις. Στους φοιτητές μου λέω πως οτιδήποτε μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για αυτούς: μια αδικία που θα δουν στο δρόμο, ένα βιντεάκι που τους εκνεύρισε στο TikTok, όλα. Ο καλλιτέχνης, άλλωστε, είναι ο πιο ευαίσθητος δέκτης των όσων συμβαίνουν γύρω του.

- Εκτός από τη θεατρική γραφή, διδάσκετε και ποίηση. Ποιες είναι οι διαφορές στην προσέγγιση; Αν σας ζήταγα να μοιραστείτε τις καλύτερες συμβουλές που μπορείτε να δώσετε σε έναν νέο ποιητή για να δημιουργήσει μια επιτυχημένη συλλογή ποιημάτων, ποιες θα ήταν αυτές;

Α.Χ. Στην ποίηση είναι εντονότερη η έκθεση των μύχιων σκέψεών μας. Είναι όμως και πολύ πιο απελευθερωτική, αφού υπόκειται σε λιγότερους «κανόνες» από τη συγγραφή ενός θεατρικού έργου. Η συμβουλή μου είναι αναζήτηση και πρωτοπορία. Πρώτα ερευνούμε διαφορετικές ποιητικές ατραπούς, ψάχνοντας πώς χειρίστηκαν το ίδιο θέμα διαφορετικοί ποιητές σε κάθε εποχή. Και ύστερα, χαράσσουμε τον δικό μας δρόμο, με το προσωπικό μας ύφος και τη δική μας τεχνική, που μακάρι να τα… μελετούν οι άνθρωποι δεκαετίες αργότερα.

- Ποιες είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε στη διδασκαλία από τους σπουδαστές σας και πώς τις αντιμετωπίζετε;

Α.Χ. Η συνύπαρξη και η συνεργασία ανθρώπων με διαφορετική προσωπικότητα, ηλικία και πορεία. Ωστόσο, απ’το πρώτο μάθημα συγκεντρώνω τα ζητούμενα που έχει ο καθένας και θέτουμε στόχους τόσο προσωπικούς όσο και ομαδικούς. Παραδόξως, εδώ και 15 χρόνια που διδάσκω, διαπιστώνω πως η κοινή συνισταμένη βρίσκεται εύκολα, μιας και όλοι διαθέτουν την αγάπη και το ενδιαφέρον για το αντικείμενο που διδάσκεται.

- Μπορούν όλοι να ασχοληθούν με τη θεατρική γραφή και την ποίηση ή θα πρέπει να έχουν ήδη ταλέντο;

Α.Χ. Το ταλέντο βοηθάει κάπως στην αρχή, στο χτίσιμο της αυτοπεποίθησης πάνω στο αντικείμενο. Ωστόσο, συχνά μας περιορίζει, γιατί θεωρώντας πως «το’χουμε», παύουμε να προσπαθούμε να ανακαλύψουμε κι άλλα μονοπάτια, να αξιοποιήσουμε τεχνικές, να δοκιμαστούμε σε διαφορετικά είδη. Και χαίρομαι πολύ περισσότερο με την εξέλιξη των μαθητών που ξεκίνησαν δειλά-δειλά, λέγοντάς μου ντροπαλά ότι δεν έχουν τόσες γνώσεις ή επαφή με το αντικείμενο, αλλά είναι γεμάτοι όρεξη.

- Γιατί πρέπει να γραφτεί κάποιος στα μαθήματά σας; Τι είναι αυτό το ένα στοιχείο που θα θέλατε να έχει αποκτήσει μετά το τέλος των μαθημάτων σας ο κάθε φοιτητής;

Α.Χ. Με το να γραφτεί σημαίνει ότι κέρδισε την πρώτη αναμέτρηση με τον ίδιο του τον εαυτό, με τους φόβους, με τις ανασφάλειές του, με αυτή τη φωνούλα μέσα του που τον αμφισβητεί και προσπαθεί να τον αποτρέψει να κάνει την οποιαδήποτε αλλαγή στη ζωή του. Στο τέλος των μαθημάτων μας σίγουρα θα έχει αποκτήσει μια επαρκέστατη γνώση επί του αντικειμένου, για να μπορεί να τεκμηριώσει την άποψή του ως προς το τι του αρέσει ή όχι σε κάποιο έργο. Κι από κει και πέρα είναι το θέμα των προσωπικών του στόχων. Πολλοί μαθητές μας έχουν γράψει κι ανεβάσει δικές τους θεατρικές παραστάσεις ή εκδώσει ποιητικές συλλογές και μυθιστορήματα, πάντα με την υποστήριξη της σχολής "Tabula Rasa" και τη βοήθεια όλων των καθηγητών στο βαθμό που μπορεί να βοηθήσει ο καθένας. Το όριο το θέτουν οι ίδιοι!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου