Μήπως ήρθε η ώρα να γράψεις τη δική σου ιστορία;

Πέμπτη 11 Ιουλίου 2024

Συνέντευξη στην Αμέρισσα Φτούλη


Η Αμέρισσα Φτούλη ήρθε στη σχολή αρκετά διστακτικά, μιας και δεν είχε μεγάλη εμπειρία στην εκπαίδευση ηθοποιών. Αν τη ρωτούσε κάποιος σε μια εναλλακτική πραγματικότητα, θα μπορούσε να του πει ότι η απόφαση να διδάξει στην "Tabula Rasa" είναι ένα πράγμα που το μετανιώνει κάθε μέρα, αλλά στη δική μας την πραγματικότητα, η Αμέρισσα είναι η βασίλισσα της φωνητικής διδασκαλίας της σχολής. Έχει καταφέρει στα μαθήματά της να κάνει μαθητές που έβγαζαν άναρθρες κραυγές να τραγουδήσουν μελωδικά αριστουργήματα. Άνθρωπος με αφοσίωση στην τέχνη της, με αγάπη στη μουσική διδασκαλία, με μεταδοτικότητα, με πείσμα στα δύσκολα και δίψα για να γνωρίσει και να κατακτήσει κάθε νέα τεχνική που παρουσιάζεται παγκοσμίως, ώστε να τη μοιραστεί με τους μαθητές της. Αυτή είναι η Αμέρισσα Φτούλη και γι' αυτό βρίσκεται στη θέση της καθηγήτριας φωνητικής στη σχολή "Tabula Rasa", εδώ και 8 χρόνια.

-Καλησπέρα σας κυρία Φτούλη.

Α.Φ. Καλώς βρεθήκαμε.

Γιατί είναι απαραίτητο μάθημα για έναν ηθοποιό η φωνητική, αν δεν έχει σκοπό να ασχοληθεί με το μουσικό θέατρο ή να τραγουδήσει σε κάποια παράσταση;

Α.Φ. Έχοντας ως δεδομένο ότι η φωνή είναι το βασικό εκφραστικό μέσο του ηθοποιού καθώς και το βασικό μέσο επικοινωνίας του με το κοινό, η ενασχόληση με την κατανόηση του φωνητικού οργάνου μέσω ενός τέτοιου μαθήματος κατ’ αρχάς τον βοηθά να επικοινωνήσει την τέχνη του με υγεία. 
Η φωνητική εκπαίδευση μπορεί να εξασφαλίσει στον νέο ηθοποιό τεχνικές για την προστασία και τη διατήρηση της φωνητικής του υγείας και ταυτόχρονα βοηθά στην ανάπτυξη αντοχής, τη σταθερότητα και την ποιότητα της φωνής. Επιτρέπει στους ηθοποιούς να εξερευνήσουν και να επεκτείνουν το φωνητικό τους εύρος, να δημιουργήσουν και να ενσαρκώσουν χαρακτήρες. Η γνώση και ο έλεγχος της φωνής είναι καθοριστικά για την ανάπτυξη του νέου ηθοποιού γιατί όταν μπορείς να ελέγχεις τα εργαλεία της δουλειάς σου έχεις αυτοπεποίθηση, υγεία και μπορείς απρόσκοπτα να δημιουργήσεις κάθε ρόλο και χαρακτήρα που θα σου ζητηθεί.

- Πώς θα πείσετε έναν αμφισβητητικό φοιτητή ότι η τεχνική φωνητικής μπορεί να επηρεάσει τη σκηνική του παρουσία και την ερμηνεία του;

Α.Φ. Στο πεδίο. Με παραδείγματα. Τίποτα δεν είναι πιο δυνατό από ένα μάθημα που μπορεί ο ίδιος ο φοιτητής να βιώσει τη δύναμη της ίδιας του της φωνής, όπως δεν την έχει ξανακούσει ποτέ.

- Ποιες είναι οι πιο συνηθισμένες παγίδες που πέφτουν οι φοιτητές κατά την εκμάθηση των φωνητικών τεχνικών που τους διδάσκετε και πώς τις αντιμετωπίζετε;

Α.Φ. Η πιο μεγάλη δυσκολία είναι να κάνεις έναν άνθρωπο να δει πώς λειτουργεί κάτι που κάνει με το που έρχεται στη ζωή. Πιο σωστά να αντιμετωπίσει τις πλέον αυτόματες λειτουργίες του σώματός του, όπως η αναπνοή και να μάθει ταυτόχρονα να τις ελέγχει, ενώ ουσιαστικά το “όργανο - φωνή” δεν μπορεί να φανεί χωρίς τη βοήθεια της τεχνολογίας. Δεν είναι πλήκτρο πιάνου, ούτε χορδή βιολιού. Η μεγαλύτερη πρόκληση, λοιπόν, και για τον εκπαιδευτή και για τον εκπαιδευόμενο είναι αυτή ακριβώς.

- Υπάρχουν αναμφισβήτητα άνθρωποι που πιστεύουν ότι είναι από τη φύση τους παράφωνοι. Αυτοί δεν μπορούν να έρθουν στο μάθημα σας και κατ' επέκταση να γίνουν ηθοποιοί;

Α.Φ. Δεν υπάρχει κανένας “παράφωνος” άνθρωπος. Υπάρχουν άνθρωποι που είτε κοινωνικά δεν έχουν αναπτύξει τη δεξιότητα της σωστής φώνησης κατά το τραγούδι ή δεν έχουν ποτέ εκπαιδεύσει τους νευρώνες που μεταφράζουν αυτό που προσλαμβάνει το αυτί, σε αυτό που τραγουδάει ο άνθρωπος. Ο καθένας, λοιπόν, μπορεί να παρακολουθήσει το μάθημά μας και να εκπαιδεύσει μέσω αυτού το αυτί και τον φωνητικό του μηχανισμό. Μπορεί να μην ξεκινούν όλοι απ’ την ίδια αφετηρία, όμως ο στόχος είναι ίδιος για όλους.

- Ποιο είναι το πιο απρόσμενο ή δύσκολο μουσικό είδος που έχετε διδάξει σε μια τάξη φωνητικής και γιατί το θεωρείται προκλητικό;

Α.Φ. Πρόκληση είναι να διδάσκεις οποιοδήποτε είδος τραγουδιού, σε ετερόκλητο κοινό. Πρώτα και κύρια γιατί δεν έχει ο ένας με τον άλλο τον ίδιο στόχο και τεχνικό υπόβαθρο. Για παράδειγμα μπορεί να θεωρείται τεχνικά εξαιρετικά δύσκολο να διδάξεις όπερα και έχει πολλές απαιτήσεις και προκλήσεις. Όμως, το να βάλεις μια ομάδα από αγνώστους, διαφόρων ηλικιών, κόσμων, επιπέδων και στόχων να τραγουδήσει μαζί “σωστά” έστω και ένα παιχνιδοτράγουδο είναι το πιο δύσκολο πεδίο που έχω ποτέ κληθεί να κάνω τη δουλειά μου.

- Τι είναι αυτό που θα θέλατε να κρατήσουν οι μαθητές σας μετά το πέρας των μαθημάτων σας; Ποιο είναι το πιο σημαντικό στοιχείο που θα θέλατε να το θυμούνται για πάντα;

Α.Φ. Ο,τι η φωνή είναι η δύναμή τους. Αν τη φροντίζουν και την αναπτύσουν θα την έχουν για πάντα σύμμαχο, αν την καταπονούν γρήγορα θα τους εγκαταλείψει. Τεχνικές και μέθοδοι υπάρχουν πολλές και ο καθένας μπορεί να επιλέξει αυτή που του ταιριάζει. Το να μην ασχολείται είναι σαν να μη σέβεται τον εαυτό του, την τέχνη του και το κοινό στο οποίο απευθύνεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου