Μήπως ήρθε η ώρα να γράψεις τη δική σου ιστορία;

Παρασκευή, 23 Σεπτεμβρίου 2016

Συνέντευξη στον καθηγητή ΑΡΗ ΛΥΧΝΑΡΑ



O Άρης Λυχναράς είναι σκηνοθέτης και φωτογράφος. Συνεργάζεται για 2η χρονιά με το εργαστήρι δημιουργικής γραφής Tabula Rasa.
Τη σπουδαστική χρονιά 2016-17 θα διδάξει τα μαθήματα «Σκηνοθεσία και παραγωγή» και «Πρακτική σκηνοθεσία»
Είναι απόφοιτος της σχολής Κινηματογράφου και τηλεόρασης του Λυκούργου Σταυράκου.
Έχει εργαστεί σαν βοηθός σκηνοθέτη σε ταινίες μεγάλου μήκους, διαφημιστικά και σίριαλ και ως τηλεσκηνοθέτης σε σίριαλ.
Από το 1989 δουλεύει στο Mega Channel ως σκηνοθέτης στις ειδήσεις και σε ενημερωτικές και ψυχαγωγικές εκπομπές («Φάκελοι», «Πρωταγωνιστές», «Σαν στο σπίτι σας», «Πρωινό μας» κλπ). 
Ασχολείται επίσης με τη φωτογραφία τα τελευταία 25 χρόνια. Φωτογραφίες του έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά "National Geographic" και "Γεώ".
     Αυτό που τον χαρακτηρίζει είναι η εργατικότητα και εμπειρία στον τομέα της σκηνοθεσίας και της φωτογραφίας.


1)Πείτε μας τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας καλός σκηνοθέτης;

Ένας καλός σκηνοθέτης σήμερα πρέπει να είναι ένας άνθρωπος της εποχής του που “βλέπει” τον κόσμο γύρω του, “οραματίζεται” και διηγείται με την κάμερα του σύγχρονες ιστορίες.
Ο καλός σκηνοθέτης πρέπει να είναι ευαίσθητος, παρατηρητικός, οξυδερκής και να έχει ¨άποψη¨ για την εικόνα.   
Οι γνώσεις της ¨κλασικής¨ διήγησης μιας ιστορίας σε συνδυασμό με τα σύγχρονα πρότυπα αφήγησης της κινηματογραφικής γραφής θα είναι το επίκεντρο των μαθημάτων μας φέτος.
  
2)Τι σημαίνει για σας «η ματιά του σκηνοθέτη»; Πώς  μπορεί ένας νέος σκηνοθέτης να βρει και να αποτυπώσει το προσωπικό του στίγμα;

Η πιο ωραία ερώτηση, και η πιο δύσκολη απάντηση...
Στον σύγχρονο κόσμο των ψηφιακών μέσων καταγραφής της εικόνας, τώρα που (σχεδόν) όλοι μπορούν να κάνουν, από ένα μικρό video για το Youtube μέχρι μία ταινία μεγάλου μήκους (σχετικά) εύκολα και φθηνά, αυτό που θα ξεχωρίσει τον καλλιτέχνη και καλό επαγγελματία είναι η “ματιά του σκηνοθέτη” δηλαδή ο ιδιαίτερος, προσωπικός τρόπος που βλέπει και διηγείται ο κάθε δημιουργός τις ιστορίες του.

Ακριβώς αυτό θα προσπαθήσουμε να μάθουμε φέτος με τους μαθητές μου σε θεωρητικό αλλά και πρακτικό επίπεδο.
Αυτό που έχω να καταθέσω μετά από πάρα πολλά χρόνια πείρας και ενασχόλησης με τον κινηματογράφο και την τηλεόραση είναι ότι το “προσωπικό στίγμα” του κάθε καλλιτέχνη είναι κάτι που “μαθαίνεται” και καλλιεργείται τόσο στην τάξη όσο και στις πρακτικές ασκήσεις και στα γυρίσματα μας στον δρόμο και στα πλατό.
Δουλειά μου είναι να βοηθήσω τον κάθε μαθητή που θέλει να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο και την τηλεόραση να “βρει” το προσωπικό του στίγμα και την ιδιαίτερη καλλιτεχνική του γραφή στο σύγχρονο σινεμά και την τηλεόραση.
       
3)Στο μάθημα σας αναφέρεστε σε διαφορετικά είδη σκηνοθεσίας (κινηματογραφικό, τηλεοπτικό, σκηνοθεσία τηλεοπτικής εκπομπής κλπ). Ποιο θα λέγατε ότι είναι το πιο δύσκολο και πιο απαιτητικό;

Ας το πάρουμε ανάποδα…
Δεν υπάρχει «εύκολη» σκηνοθεσία σε κανένα είδος. 
Ο κάθε σκηνοθέτης έχει να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες και τις «ευκολίες» του επαγγέλματος, και στο σινεμά και στα σήριαλ, αλλά και στις εκπομπές της ζωντανής τηλεόρασης.
Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι στην σύγχρονη εποχή τα είδη «αλλάζουν ρόλους» και τίποτα δεν είναι σταθερό και αμετάβλητο.
Σκεφτείτε τα σύγχρονα μοντέρνα σήριαλ με πολύ μεγάλη απήχηση (House of cards, true detective κτλ) που ενώ είναι φτιαγμένα για την τηλεόραση (και το internet)  αποτελούν την πρωτοπορία στον χώρο της εικόνας «παίρνοντας» στην ουσία τον ρόλο της πρωτοπορίας που μέχρι τώρα είχε ο κινηματογράφος.
Η ζωντανή τηλεόραση επίσης έχει να αντιμετωπίσει μεγάλες προκλήσεις λόγω της εξάπλωσης των μεταδόσεων στο internet αλλά και λόγω των σύγχρονων τεχνικών μέσων που έχει πια στα χέρια του ένας σκηνοθέτης (για παράδειγμα η μετάδοση της Eurovision).
     
4)Πείτε μας 3 ταινίες που ξεχωρίζετε σκηνοθετικά και γιατί πιστεύετε ότι πρέπει να τις δουν οι σπουδαστές σας;

«2001 A space odyssey» (1968)
Σκηνοθεσία: Stanley Kubrick
Το απόλυτο κινηματογραφικό «ταξίδι».
Η διαχρονική ταινία σταθμός, που μπορεί να σου αλλάξει την άποψη σου για το σινεμά, αλλά και για την ίδια σου την ζωή...

«Old boy» (2003)
Σκηνοθεσία: Park Chan-Wook
Ένα από τα πιο σημαντικά παραδείγματα της δύναμης της εικόνας, της ευφυΐας του σκηνοθέτη και τομή στην σύγχρονη διήγηση του κινηματογράφου.

«Seul contre tous» («Μόνος εναντίον όλων») (1998)
Σκηνοθεσία: Gaspar Noe
Το απόλυτο παράδειγμα (κατά την γνώμη μου) του σύγχρονου καλού (και χαμηλού προϋπολογισμού) Ευρωπαϊκού
κινηματογράφου. Η «άποψη» του σκηνοθέτη στο απόγειο. Μια ταινία εμπειρία.

Και θα μου επιτρέψετε να προσθέσω μία τέταρτη επιλογή,

«Αγέλαστος πέτρα» (2000)
Σκηνοθεσία: Φίλιππος Κουτσαφτής
Το απόλυτο, σύγχρονο, Ελληνικό ντοκιμαντέρ με «άποψη» και ένα υπέροχο παράδειγμα για όλους εμάς που ασχολούμαστε με την εικόνα, για το πως μπορεί να κάνει κάποιος σημαντικό σινεμά επιλέγοντας «θέματα» από την καθημερινότητα μας.
Ένα αριστούργημα.

5)Στο μάθημα της σκηνοθεσίας θα γυρίσετε μαζί με τους σπουδαστές σας ταινίες μικρού μήκους. Μέσα από την πρακτική εξάσκηση σε συνθήκες πραγματικού γυρίσματος ποιο είναι το κυριότερο πράγμα που θέλετε να αποκομίσουν οι σπουδαστές σας;

Θα ήθελα, πιο πολύ από όλα, να καταφέρουμε με τους μαθητές μου να συνδυάσουμε τις θεωρητικές γνώσεις που θα διδαχθούν στην τάξη, με την πρακτική του γυρίσματος στον δρόμο και να καταλάβουν πόσο σημαντικά είναι ΚΑΙ τα δύο στο σύγχρονο σινεμά και την τηλεόραση.

Πληροφορίες για τα μαθήματα που διδάσκει θα βρείτε παρακάτω:

Για το βιογραφικό του καθηγητή ακολουθήστε το σύνδεσμο


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...